woensdag 14 oktober 2009

Verleiding - Startersverhaal Kamer van Koophandel

Het startersverhaal van Letty Wessels, eigenaar van Laituz
Online gepubliceerd op http://hallo.kvk.nl/hallo/groepen/startersdag_2009/ervaringen/archief/2009/10/14/het-startersverhaal-van-letty-wessels-eigenaar-van-laituz.aspx

"Een aantal maanden geleden riepen we leden van Hallo! op hun startersverhalen met ons te delen. Het beste verhaal zou geplaatst worden in het landelijke Startersmagazine van de Kamer van Koophandel.
Alhoewel Letty's verhaal niet in het magazine geplaatst zal worden, was het wel een van de beste verhalen die we toegestuurd kregen."

Kirsten Wagenaar
Medewerker Kamer van Koophandel


VERLEIDING

Als ondernemer met een eenmanszaak vind ik het nog wel eens lastig om de boel op koers te houden. Natuurlijk heb ik een ondernemingsplan gemaakt waar in staat wat ik bij mijn start voor ogen had. Maar ik kon lang niet alle kansen en bedreigingen voorzien die ik nu tegen kom. Dus het blijft een kwestie van improviseren, wikken en wegen, balans zoeken.

Vooral in het begin was ik in de verleiding om overal maar “ja” tegen te zeggen. Om alles aan te grijpen wat binnen mijn bereik kwam. Ook als het geen geld of nuttige contacten opleverde. Alles was nieuw en dus leuk. Ik rolde van het één in het ander, totdat ik mijn plan weer eens tegenkwam en me afvroeg waar ik eigenlijk mee bezig was.
Het is natuurlijk heerlijk om zoveel vrijheid te hebben. Om zelf mijn tijd in te kunnen delen, om zelf te kunnen kiezen en om samen te werken met wie en wanneer ik dat wil. Maar dat is soms ook lastig. Want wie bepaalt of ik mijn werk goed doe, de juiste keuzes maak, een haalbare planning heb? Ikzelf vooral. En misschien de opdrachtgever of de klant, maar dan meestal achteraf.

Mijn vertrouwen in mijn eigen kennis en ervaring zijn in de loop der tijd gelukkig gegroeid, net als het ‘onderbuikgevoel’, de intuïtie, het gevoel dat de toetssteen is voor wat het verstand verzint.
En dat innerlijke kompas heb ik hard nodig, want het vrije leven blijkt af en toe vol kleine en grote verleidingen te zitten.

Kleintjes zijn bijvoorbeeld een dagje naar het strand als het heel warm weer is, of nog een keer omdraaien als ik toch geen afspraken in de ochtend heb.
Een grote actuele verleiding was het aansluiten bij een franchise. Rationeel had de formule heel veel voordelen voor me: duidelijk afgebakende producten om mee te werken, een stok achter de deur in de vorm van targets, maar ook ondersteuning, een vertrouwde omgeving met fijne mensen en voldoende vrijheid om de uitvoering op mijn eigen manier in te vullen. En toch... Het voelde niet goed, hoewel ik niet helder kon uitleggen waar hem dat in zat.

Het kwartje viel in de supermarkt. Ik was diep in concentratie omdat ik het handschrift van mijn partner probeerde te ontcijferen op het boodschappenlijstje. Tussen de verse kaas en de zoutjes klampte een oude dame me aan en vroeg: “Hallo, bent u van de Albert Heijn?” Van schrik antwoordde ik: “Nee, mevrouw. Ik ben van mezelf!” Dat was het dus: ik wil helemaal niet op gaan in een andere organisatie. Ik wil geen onderdeel zijn van de formule van iemand anders. Ik wil mijn eigen logo op mijn visitekaartje!
Mijn diepste behoefte is juist om het even allemaal zelf te bedenken, uit te proberen en desnoods te verprutsen. Maar dan is het tenminste mijn eigen ontdekkingsreis geweest.

Dus onderneem ik weer lekker alleen verder. Dankzij die ontmoeting in de supermarkt heb ik nu nog duidelijker voor ogen wat voor mij belangrijk is. En welke verleidingen ik dus rustig kan weerstaan in de toekomst. Ik ben benieuwd of het lukt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten